Finansų ministerijos ir Lietuvos banko parengtas supaprastintas būsto paskolų refinansavimo projektas, kuris leis žmonėms paprasčiau, greičiau ir be papildomų išlaidų pakeisti paskolą suteikusį banką ir pagerinti būsto paskolos finansines sąlygas, sparčiai skinasi kelią įgyvendinimui – Seimas priėmė svarstyti šį projektą.
„Kurdami ir teikdami įstatymų projektus, siekiame vieno tikslo – sumažinti finansinę naštą Lietuvos žmonėms. Parengti įstatymo pakeitimai skatins konkurenciją tarp būsto paskolų teikėjų ir suteiks žmonėms galimybę pasirinkti geriausias bei pigiausias būsto paskolos alternatyvas. Galimybė periodiškai įvertinti ir pasirinkti tinkamiausias paskolos finansavimo sąlygas yra būtina, o mūsų siūlomi įstatymo pakeitimai tai numato“, – sako finansų ministrė Gintarė Skaistė.
Įstatymo projekte numatoma, kad šis įstatymas įsigalioja nuo 2025 metų gegužės 1 d., taigi žmonės supaprastinto refinansavimo galimybę galės pasinaudoti jau netrukus.
Lietuvos banko duomenimis, Lietuvoje 2024 m. balandžio mėn. 346 tūkst. Lietuvos gyventojų turėjo bent vieną būsto paskolą. Tad siūlomas supaprastinto refinansavimo teisinis reguliavimas turės teigiamą įtaką tiek žmonėms, tiek Lietuvos ekonominei situacijai.
Šiuo metu kredito turėtojams refinansavimo procesas – nepatrauklus: reikia net kelis kartus eiti tiek į savo banką, tiek pas naująjį finansuotoją; naujajam bankui reikia pateikti naują nekilnojamojo turto vertinimą; gauti iš esamo banko pažymą apie paskolos likutį; už senos sutarties nutraukimą paprastai reikia mokėti sutarties išankstinio grąžinimo mokestį, kuris gali siekti net kelis procentus nuo grąžinamos sumos. Skaičiuojama, kad vien administraciniai su refinansavimu susiję mokesčiai gali siekti daugiau nei 1000 eurų refinansuojant 100 tūkst. eurų paskolą.
Su nekilnojamuoju turtu susijusio kredito įstatymo projekte numatoma, jog žmonėms pakaktų kreiptis į naują kredito davėją, o šis atliktų didžiąją dalį refinansavimo procedūrų.
Skaičiuojama, kad panaikinus būsto paskolos refinansavimo išlaidas ir supaprastinus refinansavimo procesą, vartotojai ilguoju laikotarpiu galėtų sutaupyti iki 500 mln. Eur, sumokėdami mažiau palūkanų. Sutaupyta suma galėtų būti skiriama vartojimui ar investuojama.
Būsto paskolos, kurios suteiktos didesnėmis, nei šiuo metu taikomos, maržomis, sudaro maždaug du trečdalius visų paskolų.
Procedūriniai palengvinimai žmonėms – jiems nebereikėtų atlikti dalies veiksmų. Žmonėms užtektų kreiptis į naująjį būsto paskolos davėją, nebereikėtų rūpintis įkeičiamo nekilojamojo turto (NT) vertinimu (o jeigu reikėtų, jam būtų atlygintos patirtos išlaidos), taip pat jiems nereikėtų kreiptis į pirmąjį paskolos davėją dėl pažymos apie paskolos likutį ir sutikimo įkeisti NT antrine hipoteka.
Finansiniai palengvinimai žmonėms – procesas jiems būtų nemokamas. Tai reiškia, kad pradinis ir naujasis būsto paskolos davėjai negalėtų vartotojui taikyti jokių savo nustatytų mokesčių, naujasis paskolos davėjas turėtų prisiimti NT vertinimo, notaro ir hipotekos išlaidas.
Be to, pradinis bankas, žinodamas, kad klientas galės paprastai refinansuoti savo būsto paskolą pas konkurentus, būtų suinteresuotas jį išlaikyti. Taigi žmonėms atsirastų daugiau galimybių savo iniciatyva siekti palankesnių būsto paskolos sąlygų net ir nekeičiant kredito davėjo.