Gegužės pradžioje Lietuvos oro uostų iniciatyva startavus išankstinio skrydžių suderinimo ir patikros sistemai, teigiama, kad jau matomi pozityvūs jos rezultatai. Oro uostų atstovų teigimu, naujoji sistema iš esmės buvo sukurta valdyti galimas sankcijų taikymo ir operacines rizikas, kurios susijusios su atvykstančiais kariniais, privačiais užsakomaisiais orlaiviais ar bendrąja (angl. „general“, arba mažųjų orlaivių) aviacija, taip pat tas rizikas, kurios tiesiogiai susijusios su tų lėktuvų tikraisiais savininkais ir juose esančiais keleiviais.
„Anksčiau galiojusi supaprastinta atvykstančių nereguliarių skrydžių derinimo su oro uostais procedūra, mūsų vertinimu, neeliminuodavo kai kurių rizikų, nebuvo privaloma pateikti informacijos apie orlaivį, pilotą ir keleivius. Todėl jau mėnesį testavome naują derinimo procedūrą. Pagal naująją tvarką atvykstantys orlaiviai turi pateikti visą svarbiausią informaciją apie orlaivio operatorių, užsakovą, savininką, keleivius bei kai kuriuos kitus duomenis. Gavus šią informaciją, atliekamas operatyvus jos vertinimas, pirmiausia – turimų duomenų atitikimo Europos Sąjungos sankcijoms analizė bei operacinės galimybės priimti konkretų skrydį. Tik atlikus išankstinio suderinimo procedūrą, orlaivis ir jo įgula, taip pat ir keleiviai gali atvykti bei naudotis paslaugomis oro uostuose“, – komentuoja Vidas Kšanas, Lietuvos oro uostų Saugos ir saugumo departamento vadovas.
Anot vadovo, panašios derinimo procedūros yra taikomos ir kituose Europos oro uostuose, todėl Lietuvos oro uostų patikros – derinimo schema veikia pagal tarptautinę patirtį. Kuriant skrydžių derinimo sistemą buvo konsultuojamasi ir su Lietuvos aviacijos rinkos dalyviais.
Svarbu suprasti, kad ji netaikoma reguliarius skrydžius vykdantiems orlaiviams arba tiems orlaiviams, kurie dėl techninių priežasčių turi skubiai leistis Lietuvos oro uostuose.
V. Kšanas pastebi, kad per mėnesį pagal šią naują procedūrą jau buvo suderinta ir patikrinta apie šeši šimtai skrydžių, buvo nustatyta keletas atvejų, kai dėl neatitikimo šiuo metu galiojančioms ES sankcijoms – skrydžiai neįvyko.
„Lietuvos oro uostų inicijuota procedūra jau pasiteisino ir realiai demonstruoja rezultatus. Tvirtai tikime, kad turint standartizuotą informacijos teikimą, detalų aprašą apie planuojančius atvykti skrydžius, iki minimumo sumažiname rizikas, kad į Lietuvą gali atvykti sankcionuotas orlaivis arba jose minimas privatus asmuo, o tai strategiškai svarbu visos šalies kontekste. Be daugelio šios patikros privalumų – mums svarbu ir tai, kad visuose oro uostuose privatūs skrydžiai gaus tinkamas paslaugas, matysime ir atseksime visus būtinus suderinimo etapus“, – tvirtina Lietuvos oro uostų Saugos ir saugumo departamento vadovas.
Primenama, kad Lietuvos oro uostuose (ypatingai Vilniuje ir Kaune) veikia nemažai orlaivių techninio aptarnavimo kompanijų, kuriose paslaugas gali užsakyti orlaivių savininkai ir operatoriai iš viso pasaulio, todėl naujoji derinimo procedūra svarbi ir šiuo aspektu, t. y. valdant operacinius pajėgumus oro uostuose aptarnauti tokius skrydžius bei turėti išsamią informaciją apie jų realius savininkus, jų sąsajas.
Išankstinio derinimo procedūroje ir patikroje tam tikruose etapuose dalyvauja ne tik Lietuvos oro uostai, bet ir antžeminio aptarnavimo kompanijos, AB „Oro navigacija“, Transporto kompetencijų agentūros specialistai, Lietuvos transporto saugos administracija ir kitos institucijos.
VĮ Lietuvos oro uostų informacija