Šaliai strategiškai svarbus suskystintų gamtinių dujų (SGD) terminalo laivas-saugykla „Independence“ kitąmet tampa Lietuvos nuosavybe ir jame bus iškelta mūsų trispalvė. Paskelbus viešojo konkurso rezultatus paaiškėjo, kad „Klaipėdos naftai“ (KN) perėmus laivą-saugyklą, jo technine operatore 5 metus bus Norvegijos kapitalo bendrovė „Hoegh LNG Klaipėda“. Ši bendrovė priklauso grupei „Hoegh LNG“, kuri šiuo metu yra „Independence“ savininkė ir nuo 2014 m. rūpinasi laivo valdymu bei technine priežiūra.
KN skelbtas techninio „Independence“ operatoriaus konkursas – vienas iš veiksmų, leisiančių užtikrinti patikimą ir sklandžią terminalo veiklą jam tapus Lietuvos nuosavybe. Viso konkurse dalyvavo trys pirminį atrankos etapą įveikusios tarptautinės laivybos bendrovės: „Hoegh LNG Klaipėda“, „Wilhelmsen Ship Management“ ir „Mitsui O.S.K. Lines“.
„Hoegh LNG Klaipėda“ pasiūlymas geriausiai atitiko keltus reikalavimus, iš kurių svarbiausi: paslaugos kaina ir kokybė. Šį didelės apimties ir sudėtingą pirkimą stebėjo Viešųjų pirkimų tarnyba, o dalyvių paraiškas vertino KN, techninio konsultanto DNV bei Lietuvos transporto saugos administracijos ekspertai. Sutartis su konkurso laimėtoju pasirašoma penkeriems metams. Taip pat numatoma galimybė ją pratęsti tokiam pačiam laikotarpiui.
Terminalo valdymo išlaidos mažės apie trečdalį
Iki šiol operatoriaus paslaugų dalis buvo įskaičiuojama į bendrą laivo-saugyklos nuomos kainą. „Independence“ tapus Lietuvos nuosavybe, jas reikės įsigyti atskirai. Skaičiuojama, kad po laivo-saugyklos perėmimo, terminalo išlaikymo sąnaudos bus maždaug trečdaliu mažesnės, nei pratęsus nuomą dabartinės sutarties sąlygomis.
Numatyta, kad laivo-saugyklos eksploatacijos kaštus sudarys fiksuota ir kintama dalys. Maždaug trečdalį sumos ‒ 4,85 mln. eurų per metus ‒ sudarys fiksuotoji dalis: mokestis operatoriui už laivo priežiūrą, įgulos atlygis bei išlaikymo kaštai, neskaitant Lietuvoje taikomų mokesčių.
Kintami kaštai, kaip ir iki šiol, priklausys nuo laivo-saugyklos remonto poreikių, išdujinimo apimčių bei su jomis tiesiogiai susijusių apyvartinių taršos leidimų kainos ir kitų dedamųjų.
Laive iškels Lietuvos vėliavą
„Klaipėdos SGD terminalas strategiškai svarbus tiek Lietuvos, tiek Baltijos šalių energetiniam saugumui ‒ jis yra pagrindinė rusiškų gamtinių dujų importo alternatyva regione. Tai tapo ypač svarbu po Rusijos plataus masto invazijos Ukrainoje. Mūsų skelbtas konkursas sulaukė didelio susidomėjimo, o tai užtikrino pasiūlymų konkurencingumą bei leido išsirinkti Lietuvai palankiausią variantą“, – sako KN generalinis direktorius Darius Šilenskis.
„Independence“ tapus šalies nuosavybe, laivas-saugykla bus įregistruotas Lietuvos jūrų laivų registre ir jam bus taikomi čia galiojantys teisės aktai, o mokesčiai nuo jūrininkų atlyginimų keliaus į šalies biudžetą.
Skaičiuojama, kad terminalo sukurta alternatyva gamtinių dujų importui, kasmet leidžia Lietuvai sutaupyti apie 140-150 mln. eurų (neįskaičiuojant terminalo išlaikymo kainos).
Konkurso laimėtoja valdo 10 SGD laivų su išdujinimo įranga
KN akcininkai 2022 m. vasarį pritarė „Independence“ įsigijimui iš „Hoegh LNG“. Lietuvos nuosavybe laivas-saugykla taps kitų metų pabaigoje
„Hoegh LNG“ grupė, kuriai priklauso ir konkurso laimėtoja „Hoegh LNG Klaipėda“, yra viena iš jūrinės energetikos infrastruktūros pradininkių. Bendrovė valdo bei eksploatuoja plaukiojančius SGD terminalus, padedančius užtikrinti energetinį saugumą nacionaliniu ir regioniniu lygmeniu.
Norvegijoje, Vokietijoje, Lietuvoje, Jungtinėje Karalystėje, JAV, Singapūre, Indonezijoje, Egipte, Kolumbijoje, Brazilijoje ir Filipinuose veikianti bendrovė šiuo metu turi apie 900 darbuotojų ir valdo 13 laivų: 10 SGD laivų su išdujinimo įranga ir 3 SGD dujovežius.
KN informacija