Pasaulinės transporto organizacijos generalinis sekretorius Y. T. Kimas: „Lietuvos laukia šviesi ateitis“

0
Pasaulinės transporto organizacijos generalinis sekretorius Y. T. Kimas: „Lietuvos laukia šviesi ateitis“

Susisiekimo sektoriui šie metai išskirtiniai – gegužės mėnesį Lietuva perėmė pirmininkavimą Tarptautiniam transporto forumui (angl. The International Transport Forum, ITF). Vienintelio globalaus forumo, apimančio visas transporto rūšis, generalinio sekretoriaus Young Tae Kimo teigimu, toks įvertinimas – puiki galimybė Lietuvai būti matomai tarptautinėje arenoje ir tapti Baltijos šalių transporto centru.

Europos bendradarbiavimo ir plėtros organizacijos (EBPO) Tarptautinis transporto forumas (ITF) yra tarpvyriausybinė organizacija. Šis transporto „Davosas“ veikia kaip pasaulinio dialogo apie geresnį transportą platforma.

„Idėja, kad Lietuva galėtų pirmininkauti ITF, su susisiekimo ministru Mariumi Skuodžiu pasidalinau prieš dvejus metus. Neturėjau nė menkiausios abejonės, kad šis vaidmuo puikiai tiktų tiek M. Skuodžiui, tiek Lietuvai“, – įsibėgėjant Lietuvos pirmininkavimo metams atskleidžia ITF generalinis sekretorius Y. T. Kimas.

Anksčiau šios atsakingos pareigos buvo patikėtos Jungtinei Karalystei, Marokui, Airijai, Pietų Korėjai ir kaimyninei Latvijai. ITF vertinama įvairovė, pasak Y. T. Kimo, – viena iš priežasčių, kodėl organizacija Lietuvą matė kaip tinkamą pretendentę pirmininkės pareigoms. Vis tik Lietuvos pirmininkavimas ITF suteikia ir kitų reikšmingų pranašumų.

„Geografinė padėtis leidžia Lietuvai iš karto pajusti skaudžius Ukrainos karo padarinius transportui – vietiniu, regioniniu ir pasauliniu mastu, – akcentuoja Y. T. Kimas. –  Lietuva turi ryškesnį ir detalesnį supratimą negu, pavyzdžiui, Pietų Amerikos ar Azijos valstybės, šiais klausimais Lietuvos balsas organizacijoje gali būti išskirtinai autoritetingas.“

Stipriai juntami karo, klimato kaitos ir pandemijos padariniai

ITF generalinio sekretoriaus teigimu, Ukrainoje vykstantis karas organizacijai pirmininkaujančiai Lietuvai sukūrė papildomų iššūkių. Netgi ir ramiais laikais vadovauti 66 skirtingų tautų grupei nėra lengva užduotis. Tačiau šiuo metu lygiagrečiai tenka spręsti tris pasaulines krizes – karą Ukrainoje, klimato kaitos problemas ir vis dar juntamą COVID-19 pandemijos poveikį transporto sistemoms.

„Visiškai neabejoju, kad Lietuva sugeba demonstruoti lyderystę. O ir apskritai turiu pastebėti, kad Baltijos valstybės įgijo pastebimai didesnę svarbą tarptautiniu lygiu, – teigia generalinis sekretorius. – Pastaruoju metu Baltijos valstybės tapo matomesnės tarptautinėje arenoje ir viena iš pagrindinių to priežasčių – jų gebėjimas rodyti pavyzdinę lyderystę.“

Tinkamai išlaviruotas posūkis

Karui Ukrainoje nutraukus dešimtmečius sklandžiai veikusias transporto, logistikos, eksporto ir importo grandines visoje Europoje, kai kurios mažosios valstybės ieško naujų kelių bei koridorių.

„Lietuva suka nuo Rytų–Vakarų ašies transporto koridorių link kitų, jungiančių Šiaurę ir Pietus. Šitame pokytyje slypi didelės galimybės. Ir nematau svarių priežasčių, kodėl Lietuva negalėtų tapti svarbiu Baltijos šalių transporto centru, pavyzdžiui, jungiančiu tarp Baltijos jūros regiono ir Viduržemio jūrų keliaujantį krovinių srautą“, – pabrėžia ITF generalinis sekretorius.

(Tarptautinio transporto forumo generalinis sekretorius Young Tae Kimas ir susisiekimo ministras Marius Skuodis)

Iki 2024 m. vasaros ITF pirmininkausiančios Lietuvos siekiai sutampa su pagrindiniais ITF nubrėžtais valstybių narių tikslais. Tarp jų – transporto sektoriaus dekarbonizacija ir neutralumas klimato kaitos atžvilgiu, spartus inovacijų bei skaitmenizavimo tarptautinėse logistikos grandinėse plėtojimas tam, kad tarptautinis krovinių vežimas taptų sklandesnis ir atsparesnis aplinkos veiksniams.

„Lietuva turi įspūdingų pasiekimų skaitmeninimo srityje ir pagrįstai daug dėmesio skiria greitesniam transporto skaitmeninimui. Kitos organizacijos narės tikrai siekia iš jūsų apie tai sužinoti daugiau“, – pastebi Y. T. Kimas.

Viešojo ir privataus sektoriaus bendradarbiavimas

Transporto politikos formuotojai vis dažniau siekia bendradarbiauti su privataus sektoriaus dalyviais. Viešojo ir privataus sektorių partnerystę ITF skatina per Bendradarbiavimo partnerių valdybą, kurią sudaro 32 pasaulio įmonės, ir partnerystę projektuose su pačia organizacija, pavyzdžiui, dekarbonizacijos, automatizuotų transporto priemonių ar dalijimosi paslaugų srityje.

„Tikrai labai skatinu Lietuvos verslą pasinaudoti šia galimybe – prisijungti prie mūsų Bendradarbiavimo partnerių valdybos. Tai gali prisidėti prie už politikos formavimą atsakingų asmenų informuotumo apie tai, kokius geresnius transporto produktus ir paslaugas konkrečios įmonės turi pasiūlyti šalies gyventojams.

(Europos bendradarbiavimo ir plėtros organizacijos (EBPO) Tarptautinis transporto forumas yra tarpvyriausybinė organizacija)

Bendradarbiavimo partnerių valdyboje jau yra tokios  didelės tarptautinės kompanijos kaip „Uber“, „Amazon“ ar „Shell“, bet turime ir jaunų startuolių ar vidutinio dydžio įmonių, kurios specializuojasi tik regioninėje rinkoje. Tokia įvairovė yra produktyvaus ir vertingo bendradarbiavimo paslaptis“, – įsitikinęs generalinis sekretorius. 

Spalio 23–27 dienomis ITF generalinis sekretorius Y. T. Kimas Lietuvoje vieši jau ketvirtąjį kartą. Ketvirčio rezultatų aptarimui Vilniuje susibūrė ITF Transporto valdyba – šios organizacijos valdymo organas, kurį sudaro šalių narių atstovai. Tuo pačiu metu Vilniuje vyksta ir ITF Transporto tyrimų komiteto bei Bendradarbiavimo partnerių valdybos susitikimai. Visi trys departamentai šiandien susitiks bendroje sesijoje.

„Man Lietuva  labai patinka – kaskart atvykęs iš naujo žaviuosi Vilniaus architektūra ir kultūra. Vilnius labai jaukus, šiltas ir gražus, mieste vyrauja ramybė. Tai – privalumas, kurio neturi megapoliai“, – akcentuoja Y. T. Kimas.

Lietuvai – Korėjos pamokos

Paryžiuje dirbantis ir reziduojantis ITF generalinis sekretorius gimė ir užaugo Pietų Korėjoje. Jo teigimu, Vilnius tam tikrais aspektais jam primena namus – gimtąjį Seulą, kuris pagal gyventojų skaičių už Vilnių didesnis triskart.

„Tiek Pietų Korėjoje, tiek Lietuvoje per kelis dešimtmečius įvyko žaibiška technologinė pažanga, – pastebi Y. T. Kimas. – Korėja, tiesa, turi pranašumą – didelę populiaciją su maždaug 50 mln. žmonių. Tačiau ir nedidukė Lietuva yra gerame kelyje. Glaudesnis bendradarbiavimas su Pietų Korėja gali padėti jums rasti trumpesnį kelią į sėkmę.“

(Pietų Korėjos sostinė Seulas)

ITF generalinis sekretorius pastebi, kad to kelio Lietuva jau ieško, megzdama dvišalius ryšius. Pietų Korėjoje su darbo vizitu lankėsi susisiekimo ministras M. Skuodis, Korėjos Respublikos prezidentas  Yoon Suk-yeolas dalyvavo NATO viršūnių susitikime Vilniuje vasarą.

„Svarbu, kad visas galimybes Lietuva išnaudotų maksimaliai. Galime kalbėti apie bendrus Lietuvos ir Pietų Korėjos verslo projektus, – teigia Y. T. Kimas. – Turėjau progų pažinti Lietuvą ir matau, kad šios šalies laukia šviesi ateitis. Sakau tai iš gilaus pajutimo. Svarbiausia, kad jūsų valstybės lyderiams nepritrūktų ne tik ambicijų, bet ir konkrečių, tvirtų sprendimų ir žingsnių, išnaudojant Lietuvos potencialą.“