Europos Sąjungos Teisingumo Teismui (ESTT) sprendimus rekomenduojančiam generaliniam advokatui antradienį oficialiai pasiūlius naikinti Europos Sąjungos (ES) Mobilumo paketo nuostatą, įpareigojančią vilkikus kas aštuonias savaites grąžinti į jų registracijos šalį, susisiekimo ministras Marius Skuodis sveikina tokį šios tarptautinės bylos sprendimo būdą. Tikimasi, kad ESTT atsižvelgs į šį siūlymą ir privalomas vilkikų grąžinimas bus nedelsiant atšauktas.
Generaliniai ESTT advokatai padeda teismui apsispręsti savo nešališka ir nepriklausoma išvada dėl pateiktų bylų. ESTT teisėjų kolegija dar spręs, kada priimti galutinį sprendimą bylose dėl Mobilumo paketo nuostatų teisėtumo, tačiau jo tikimasi sulaukti šiemet arba kitų metų pirmoje pusėje.
„Nuosekliai laikomės tos pozicijos, kad mobilumo paketas, toks, koks yra dabar, nedera su ambicingais ES žaliojo kurso tikslais ir vidaus rinkos principais. Todėl sveikiname generalinio advokato išvadą ir tikimės, kad ši diskriminacinė nuostata vežėjams bus nedelsiant panaikinta. Siekdami šio tikslo, argumentavome ir darėme visus įmanomus žingsnius jau kurį laiką. Dėkoju Teisingumo ministerijai ir Lietuvos vežėjams už bendras pastangas bei susitelkimą“, – sako susisiekimo ministras M. Skuodis.
Siekdama užtikrinti, kad ES kelių transporto sektorius taptų efektyvesnis ir mažiau taršus, o Lietuvos vežėjai nebūtų diskriminuojami ir nepatirtų nelygių konkurencijos sąlygų dėl nepagrįstų ir neproporcingų reikalavimų, suteikiančių pranašumą kitų šalių vežėjams vieningoje ES rinkoje, Lietuva kartu su Latvija, Estija, Lenkija, Vengrija, Rumunija, Bulgarija, Kipru ir Malta yra pateikusi ieškinius ESTT.
Svarbiausia nuostata, kurią minėtos šalys ginčijo ieškiniuose, nustato, kad transporto ir logistikos įmonės turi organizuoti savo veiklą taip, jog būtų užtikrinta, jog įmonės turimos transporto priemonės, su kuriomis vykdomas tarptautinis krovinių vežimas, grįžtų į įmonę jos registracijos adresu ne vėliau kaip kas aštuonias savaites.
Europos Komisijos atlikto vertinimo duomenimis, vilkiko grąžinimo reikalavimo taikymas lemtų 1,3–4,9 proc. didesnes ES kelių transporto CO2 emisijas, o papildomos oro taršos (sunkiųjų dalelių) sukelta papildoma žala ES piliečių sveikatai gali siekti iki 25,9 mln. eurų per metus.
Tarptautinio transporto ir logistikos aljanso skaičiavimais, vilkikų grąžinimas Lietuvos transporto sektoriaus kasmetines sąnaudas didina daugiau nei 620 mln. eurų.